سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
پیامبر اکرم

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: چهار کار تحقیقی به  طور خاص درباره سیره و زندگی پیامبر اعظم (ص) نیاز است که شامل تحقیق در حوزه موسوعه نگاری، گزیده نگاری، مأخذ شناختی و اعتبارسنجی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، سید محمدرضا ابن الرسول در نشست علمی "پژوهش‌های بایسته درباره زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله" که به همت پژوهشکده الهیات و خانواده و دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و با معرفی کتاب "بوی خوش محمدی" که صورت برخط پیش از ظهر امروز برگزار شد با اشاره به ضرورت انجام چهار کار تحقیقی به طور خاص در سیره و زندگی پیامبر اعظم (ص)اظهار داشت: این چهار زمینه تحقیقی شامل تحقیق در حوزه موسوعه نگاری، گزیده نگاری، مأخذ شناختی و اعتبارسنجی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان این که در بین نقل قول های مختلف، مواردی تحت عنوان مشهورات بی اساس مشاهده می شود گفت: برخی بیان می کنند که دانشمندان غربی درباره پیامبر(ص) چنین گفته اند، لذا در جستجوهایی که انجام شد منبع برخی از این نقل قول ها یافت نشد، لذا این موارد، مشهورات بی اساسی است که برای اقناع عوام خوب است و انگیزه های جعل نیز در آن قوی است، لذا خوب است که افرادی در این باره جستجو کرده و سند این مشهورات را بیابند.

وی افزود: این مشهورات بی اساس نیاز به یک کار اعتبار سنجی درباره نقل قول غربی ها از اسلام و شخصیت های اسلامی دارد و یک تیم پژوهشی برای اعتبارسنجی این نقل قول ها نیاز است. ابن الرسول پژوهش دیگری که نیاز به انجام آن است را موسوعه نگاری در باب سیره پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: از اواسط قرن دوم، سیره ها روی کار آمد، از سیره ابن اسحاق و ابن هشام و سیره های متفاوت دیگری که وجود دارد و متاسفانه شیعه در این باب نسبت به اهل سنت عقب است.

استاد دانشگاه اضافه کرد: گزاره های متناقض یا متناقض نمایی بسیاری در سیره ها وجود دارد و اگر با آنچه که در شیعه است قیاس کنیم این تناقضات فراوان بوده، لذا اولین کار این است که یک جامع السیر شکل گیرد، یعنی ایجاد یک بانک اطلاعاتی که بدانیم چه در دسترس داریم و سپس در نقد، گزینش، بازنگاری و استخراج آن برای سنین مختلف مخاطبان اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: باید مراقب بود که سیره نگاری یک فن تاریخی است و در زیرمجموعه تاریخی قرار می گیرد و نگارش های تاریخی سازوکار خود را دارد، لذا در تفسیر قرآن به خصوص داریم که معیارهایی مربوط به اعتبارسنجی آن دانش است را کنار گذاشته و از اعتبارهای دیگر استفاده می کنیم، اما در روش تاریخ نگاری نباید مدخلیتی وجود داشته باشد.

ابن الرسول، سانسور در مسائل تاریخی را خیانت عنوان کرد و ادامه داد: در این باره می توانیم نقد خود را درباره یک گذاره تاریخی بیان کنیم، اما حق حذف نداریم و زمانی که به بی طرفی محض برسیم می توانیم مورخ خوبی باشیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان مأخذشناسی را یکی دیگر از اقدامات تحقیقی در زندگی پیامبر اعظم(ص) بیان کرد و گفت: به برخی از کتب که مراجعه می شود حدیث های سرگردان پیدا می کنیم و این سوال پیش می آید که آیا باید اعتنا حدیثی به آنها کرد، لذا این دست از احادیث نیاز به مأخذشناسی دارد و نکته مهم آن است که ممکن است این کلمات حدیث نباشند.

وی افزود: آخرین و مهم ترین کار، گزیده کاری است، یعنی مجموعه ای از احادیث پیامبر که همه طوایف اسلام بر این که این احادیث از رسول خدا(ص) است متفق باشند.

استاد دانشگاه عنوان کرد: در گزیده نگاری باید مضمون ها نوشته و طبقه بندی شود و همه آثار حدیثی بررسی و مشترکات آن یافت شود و با شأن صدورآورده شده و سپس گزارشی در انتها داده و قدر متیقن آن را بیان کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha